El Poder de l’Actitud Positiva

“El pesimista se queja del viento, el optimista espera que cambie y el realista ajusta las velas”

William George Ward


Sembla un consell d’àvia, però la psicologia confirma que no hi ha res tan important per a la salut mental i física, com l’actitud amb què s’enfronta la vida. Abans de res, PERDÓ.

Una veritat de la psicologia és l’afirmació que “tot varia segons el color del vidre amb què es miri”.
Veure el costat negatiu o positiu de les situacions (el vas mig buit o mitjà ple), no solament influeix en l’estat d’ànim, sinó que, també, determina el resultat del que es fa.
Un exemple possible suposa pensar la posició que adopten les persones davant el futur: alguns esperen que els ofereixi resultats favorables, actitud que els ajuda a enfrontar les dificultats amb ànim i perseverança, a descobrir el positiu encara en circumstàncies difícils, a confiar en les seves capacitats i, si el necessiten, a demanar ajuda. Aquestes persones tenen millor humor, són més perseverants, més reeixides i tenen millor salut física.
El concepte de “personalitat resistent” apareix amb les investigacions dels psicòlegs S. Kobasa i S. Maddi, que van estudiar individus que, davant de fets vitals negatius, tenien certes característiques de personalitat que els permetien enfrontar l’adversitat.

Van establir que:
– Les persones amb actitud positiva, tenien un gran sentit del compromís i una sensació de control sobre els esdeveniments de la vida, i interpretaven les experiències estressants i doloroses com un repte més de l’existència. En conseqüència, tenen millor humor, són més perseverants, més reeixides i tenen millor salut física.
– En canvi -en l’extrem oposat- les persones pessimistes, percebien les dificultats com amenaces, tancaven la porta a possibles solucions, s’enclaustraven en el dramàtic i veien l’obstacle, sobretot, com una expressió de la seva mala sort personal. En conseqüència s’amargaven el caràcter i veien deteriorades les relacions amb altres persones i amb el món.
Les persones pessimistes no poden gestionar bé la realitat, ja que el descontentament i la desil·lusió són una constant; fins i tot, contagien als altres la seva visió negativa sobre diverses situacions de la vida i, per aquest motiu, les persones s’allunyen d’elles.
No es tracta de negar les dificultats, sinó de poder trobar recursos que ajudin a superar els inconvenients.
I és aquí on entra el poder d’ “autosuggestió”.
Qui no ha vist un tenista parlar sol en ple partit, animant-se, corregint-se, estimulant-se? Són entrenats psicològicament per a això, apel·lant a la seva força interior, en la recerca d’aquesta imprescindible actitud positiva necessària per aspirar al triomf.

Per pensar en positiu
Tenir en compte aquestes claus poden ajudar a reformular la nostra forma de sentir, pensar i actuar.
1. – Evitar les idees del tipus “tot o res”. La realitat no és “blanca i negra” o bona o dolenta. Si pensem en aquests termes, som rígids i no donem lloc a matisos o punts de vista.
2. – No generalitzar massa. Algú va mentir o no va acudir a la cita, però això no significa que ocorri en tots els casos. Conclusions que comencin amb “sempre” o “mai” no solen conduir a exageracions.
3. – No focalitzar en el pitjor detall. Les situacions tenen diferents punts de vista. Si elegim centrar-nos en el pitjor, tot es veurà malament. Per exemple, donar més importància a crítiques que a elogis.
4. – No minimitzar el bo. Sempre hi ha una cosa positiva per destacar. Si el passem per alt o el desvalorem, perdem l’oportunitat d’apreciar els seus avantatges.
5. – Per menys o per més. Ens equivoquem tant quan exagerem la importància d’un problema com quan minimitzem les nostres capacitats per afrontar-lo.
6. – Evitar les prediccions. Davant d’indicis confusos o que ens desperten ansietat, anticipem la pitjor conclusió. Pensar que alguna cosa sortirà malament incideix en el seu resultat.
7. – Dir “no” a les suposicions. En la nostra comunicació quotidiana és freqüent que creguem que un altre (amic, parella, company) pensa o provi d’una manera. Com sabem que és així? Preguntar és millor que suposar.
8. – Fugir de la victimització. Frases o sentiments com a ” per què em toca sempre a mi? ” o “sempre tinc mala sort” o ” per què als altres sí i a mi no? ” ens allunyen de la responsabilitat sobre els nostres actes.
9. – No posar ni posar-nos etiquetes. En equivocar-nos, no tota la nostra persona mereix ser desqualificada; i una cosa similar ocorre quan d’altres cometen errors. No és el mateix dir “això ho vaig fer” que “sóc un ximple”. Però atenció: tampoc no responsabilitzar els altres per errors propis.
10. – Posar límits a la pròpia responsabilitat. Si ens creiem responsables de cada problema (una separació, un fill que desaprova, etc.) només sentirem culpa. Aquesta idea, tanmateix, n’oculta una altra, més negativa encara: creure que tot està sota el nostre control.


10 Consells per a l’Actitud Positiva
L’actitud que preses davant els problemes o esdeveniments que se’t presenten cotidianamente és finalment la que determina la dimensió i importància dels mateixos. Recorda que hi ha dues formes de veure el vas: mitjà ple i pots alegrar-te en observar la meitat plena o pots preocupar-te per la meitat buida. Això no és ni més ni menys que una qüestió de dues actituds antagòniques: la positiva i la negativa. Sense deixar de ser realista o somniador, pots transformar-te en una persona més positiva i creativa per viure les circumstàncies d’una manera menys traumàtica i més relaxada.


Per això, per deixar de veure tot negre i conrear una verdadera “actitud positiva”, s’han proposat 10 regles d’or que, si se segueixen al peu de la lletra, faran de tu una nova persona:

Relaxa’t i respira profund
Si alguna cosa et va sortir malament o et sents una mica depressiu, el millor que pots fer és distendre’t i concentrar-se en la respiració. S’ha comprovat que els mètodes de relaxació ajuden a desfer-se dels pensaments negatius, afavoreixen el control de les emocions i purifiquen el cos.

Fes el que penses
Si penses una cosa i n’acabes fent una altra de totalment diferent, et sentiràs inconforme amb tu mateix. Tràfic d’evitar les conductes contradictòries, sobretot si no vols que t’envaeixi un profund sentiment de fracàs existencial.

Aprèn a veure el costat positiu de les coses
Has d’aprendre que en la vida no tots els moments són bons, n’hi ha alguns pitjors que d’altres i fins i tot alguns són indesitjables. La clau aquesta en acceptar els fets que són irremeiables sense cap tipus de frustració o enuig desmesurat. Una reacció emotiva descontrolada o negativa per afrontar un moment dur en la vida és una clara mostra de debilitat i fracàs. Al contrari, la serenitat, l’autocontrol i la visió positiva de les coses són les millors armes per enfrontar amb èxit el que et toca viure.

Evita les comparacions
Per conrear una actitud positiva gens millor que ser un mateix. Tant les comparacions com les idealitzacions de com hauries de ser tu i de com haurien de ser les coses, són molt perjudicials per a la teva salut mental i la teva autoestima. La frustració i l’enveja que es genera en veure en d’altres el que un vol ser són pensaments altament negatius que has d’aprendre a controlar per evitar sentir-te deprimit. El millor és acceptar-te tal qual ets i tractar de canviar aquelles coses que et molesten de tu mateix, però deixant de costat les comparacions, ja que cada persona és única.

Viu el present
Si penses contínuament en el que deus o pots fer en el futur et perds en cas de viure el present. A més aquest tipus de pensaments alimenten l’ansietat i les preocupacions i no et permeten gaudir dels petits moments que et dóna la vida. Per deixar de divagar i angoixar-te per la qual cosa encara no va succeir, res millor que centrar tots els teus sentits en l’aquí i ara, sense deixar de costat els sons i els projectes.

Oblida’t dels detalls
L’obsessió per la perfecció només pot conduir-te a la desil·lusió. Ja que no tot és tan perfecte com sempre pretens que sigui, la vida és plena de petits detalls que la fan encantadora i única. Si desitges que tot estigui d’acord al teu esquema de valors et passaràs tot el temps tractant d’acomodar aquests detalls perquè es vegin perfectes, però li traurà el sabor de gaudir les coses tal qual es presenten. Busca un equilibri i deixa de costat l’excés de perfeccionisme, et sentiràs millor.

Mou el cos
Passa com més aviat millor a l’acció i permet-li al cos moure’s amb total llibertat. Practica un esport, fes alguna activitat física, recrea la teva ment a través del ball o d’un passeig pel parc. D’aquesta forma eleves els teus nivells d’adrenalina i serotonina augmentant l’optimisme i rebutjant els pensaments negatius.

Cuida la teva imatge
Veure’s bé és una manera de sentir-se bé. La cura personal et farà sentir més renovada i t’ajudarà a trencar el cercle tancat del pessimisme. Intenta canviar d’imatge regularment i no dubtis d’arreglar-te cada vegada que surts de casa teva. Així mateix evita el tancament, això t’obligarà a modificar el teu aspecte.

Presta atenció als altres
Creure’t el centre de l’univers només alimentarà les obsessions que tenen per tu mateix. A poc a poc, comença a centrar-te en els altres i recorda que ajudar el proïsme pot ajudar-te a sentir-te millor i més positiu. Els problemes dels altres poden fer-te prendre consciència que no tot el que et passa és tan greu.

Dorm plàcidament
Acostuma et a millorar la teva qualitat de son. Dormir bé és una excel·lent manera de millorar el teu estat d’ànim durant el dia. Recorda que un mal descans incideix directament en el teu humor, et fa sentir cansat i irritable, i sobretot no t’ajuda a canviar l’actitud.

  1. Deixa un comentari

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: